torstai 21. elokuuta 2014

Poika


                                          

Se on käsittämätöntä, kuinka pienen ihmisen syntymä voi muuttaa niin monen ihmisen elämää. Kuinka sitä alkaa miettiä omia arvojaan, suunnitelmiaan ja tekemisiään yhden tekstiviestin jälkeen aivan uudelta pohjalta.

Sain eilen keskiviikkona 20.08. tekstiviestin tuossa yllä olevalla kuvalla varustettuna;   "tällainen pieni paketti syntyi tänään 19.55. Pikuuherralla on kokoa 49 cm ja 3240 g." Eikä elämäni ollut tuon jälkeen se sama elämä, jossa olen tottunut tarpomaan. Minusta oli tullut ukki päivämäärällä 20.08.,kellonlyömällä 19.55. Ukki!

Tuo tyyppi, joka tuossa kuvassa elää elämänsä ensimmäisiä hetkiä, tuskin tiedostaa itse pitkään aikaan sitä, kuinka monen ihmisen elämään hän vaikuttaa. Saattaa olla ettei hän tiedosta sitä ikinä. Mutta miettikääpä.......

Edessä on eka mahalleen kääntyminen, ekat konttaukset ja kävelyt. Myöhemmin eka tarhapäivä, eka koulupäivä, jne. jne. Jokaikinen noista tuon käärön elämän kohokohdista koskettaa, ei pekästään häntä itseään, vaan äitnsä ja isänsä lisäksi mm. ukkia. Siis minua! Hah, ukki.......

Valvoin aika pitkään viime yönä.lähinnä miettien sitä, että kuinka voisin osallistua tämän pojan elämään. Mitä itse kaipasin/sain/toivoin omalta ukilta? Kuinka meidän yli 600 km välimatka on hoidettavissa?. Mitä tapahtuu tulevaisuudessa? Kuinka omat valintani tulevaisuudessa tulevat vaikuttamaan pikkuherraan? Kuinka voin hemmotella kaverin piloille? Olenhan ukki, ja minulla on siihen täysi oikeus. Hah, ukki..... 

Minä haluan olla osa tämän pikku-ukon elämää. Suhteet omiin lapsiin olen onnistunut ryssimään, mutta tämä uusi tulokas on, ja tulee aina olemaan, minun ensimmäinen lapsenlapseni. Ja vaikka niitä toivottavasti on tulevaisuudessa tulossa vielä lisääkin, tämä kaveri on aina se ensimmäinen. Lapsenlapsi. Joka teki minusta ukin!

Miettikääpä sitä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti